Post Statistiche Commenti Profitti Campagne Pagine Tema Impostazioni Elenco lettura Guida

Ambiente Uguaglianza Tempo

venerdì 7 novembre 2014

Mixing it



"In all cultures, men are brought up to be “masculine” and to disregard and repress those aspects of their temperament that the culture regards as “feminine,” whereas women are expected to do the opposite. 

Creative individuals to a certain extent escape this rigid gender role stereotyping. When tests of masculinity/femininity are given to young people, over and over one finds that creative and talented girls are more dominant and tough than other girls, and creative boys are more sensitive and less aggressive than their male peers.

[...]

Psychological androgyny is a much wider concept, referring to a person’s ability to be at the same time aggressive and nurturant, sensitive and rigid, dominant and submissive, regardless of gender. A psychologically androgynous person in effect doubles his or her repertoire of responses and can interact with the world in terms of a much richer and varied spectrum of opportunities. 


It is not surprising that creative individuals are more likely to have not only the strengths of their own gender but those of the other one, too".

Creativity

Etichette:

2 Comments:

Anonymous L. said...

e lunga vita agli studi di genere che ci mostrano che il genere è una costruzione culturale....

mercoledì, 12 novembre, 2014

 
Blogger Fabio said...

Quello che il buon Csikszentmihali non spiega e' il nesso causale della relazione pero'.

Cioe': essere creativi (conseguenza, spesso, dell'educazione ricevuta) porta all'androginia psicologica, oppure i bambini che subiscono meno le costruzioni culturali alle quali fai riferimento diventano poi adulti creativi? O le due cose vanno di pari passo (esistono modelli educativi che sollecitano un atteggiamento creativo e contemporaneamente libero dagli stereotipi di genere)?

Io voto la 3, ma appunto Csikszentmihali non si pronuncia.

mercoledì, 12 novembre, 2014

 

Posta un commento

<< Home