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Ambiente Uguaglianza Tempo

lunedì 30 giugno 2014

Royal Academy of Arts, giugno 2014.
Mostra di Dennis Hopper. Jefferson Airplane, Lovin' Spoonful, Byrds, Phil Spector.

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Royal Academy of Arts, giugno 2014.
Mostra di Dennis Hopper. Andy Warhol, Roy Lichtenstein.

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domenica 29 giugno 2014

Non personalita' separate ma organismi viventi in concerto con altri organismi viventi

1.

The actual trouble is that profit is identified entirely with money, as distinct from the real profit of living with dignity and elegance in beautiful surroundings…


2.

What is necessary is at once simpler and more difficult: only that financiers, bankers, and stockholders must turn themselves into real people and ask themselves exactly what they want out of life — in the realization that this strictly practical and hard–nosed question might lead to far more delightful styles of living than those they now pursue. 

Quite simply and literally, they must come to their senses — for their own personal profit and pleasure.


3.

Coming to our senses must, above all, be the experience of our own existence as living organisms rather than “personalities,” like characters in a play or a novel acting out some artificial plot in which the persons are simply masks for a conflict of abstract ideas or principles. 

Man as an organism is to the world outside like a whirlpool is to a river: man and world are a single natural process, but we are behaving as if we were invaders and plunderers in a foreign territory. For when the individual is defined and felt as the separate personality or ego, he remains unaware that his actual body is a dancing pattern of energy that simply does not happen by itself. 

It happens only in concert with myriads of other patterns — called animals, plants, insects, bacteria, minerals, liquids, and gases. The definition of a person and the normal feeling of “I” do not effectively include these relationships. 

You say, “I came into this world.” You didn’t; you came out of it, as a branch from a tree.

Does it matter?

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Ronchini Gallery, giugno 2014.
Mostra di Will Cotton. Una mostra piccola come quelle che piacciono a me, 4 lavori in tutto. Cosi' hai tempo di soffermarti sui singoli particolari che nel caso specifico sono riferimenti all'arte classica, chiaramente ironici (Will Cotton potrebbe essere definito un artista pop, ha pure diretto un video di Katy Perry). In una piccola galleria di Mayfair. Ne ha parlato, stranamente, pure l'Espresso.

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Ronchini Gallery, giugno 2014.
Mostra di Will Cotton.

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venerdì 27 giugno 2014

Un contenuto informativo, didattico, divulgativo

Io mi chiedo sempre il senso di questo o di tutti gli altri blog che perlustro ogni notte. Mi sembra un continuo blablabla in cui troppo spesso si guarda – e si racconta – l’intensa vita del proprio ombelico. Fotografato o non. 

Per introdurre il tema, credo che i blog debbano avere un contenuto informativo, didattico, divulgativo.


Ho riportato questo scritto perche' non potrei essere piu' in disaccordo. La ragione per la quale tengo un blog e' tutto tranne che pretendere di avere una funzione informativa/ didattica/ divulgativa.

Questo blog, come quelli che mi piace leggere, e' un racconto minimo e del tutto improvvisato del suo autore. Un diario di bordo, come ho scritto altre volte.

A qualcuno chiaramente sembrera' un continuo blablabla in cui troppo spesso si guarda – e si racconta – l’intensa vita del proprio ombelico. Fotografato o non. Va benissimo che sia cosi'. Una soluzione c'e': non leggerlo!

Questo blog ha 30 - 50 lettori che lo visitano ogni giorno (e dalle provenienze direi che siete sempre gli stessi, ormai da anni): un po' di piu' nei giorni feriali, un po' di meno in quelli festivi, molti di piu' quando faccio Prospettive Musicali semplicemente perche' lo nomino alla radio. Mi sembra il numero giusto, e ho scelto di non fare proprio nulla per diffonderlo ulteriormente.

Non pretendo di informarvi di nulla, tanto meno di insegnarvi qualcosa (che cosa poi?). London Calling e' un diario che registra il passare dei giorni, niente piu' di questo. Mi fa solo immensamente piacere che ci siate e che questo diario continuiate a seguirlo. E questa mi pare un'ottima ragione per continuare a scrivere London Calling, dopo quasi 10 anni.

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giovedì 26 giugno 2014

Annely Juda Fine Art, giugno 2014.
Mostra di David Hockney. Sono gli stessi lavori che abbiamo visto nelle ultime sale della retrospettiva dedicata a Hockney dalla Royal Academy un paio d'anni fa, ma come giustamente sosteneva oggi il mio carissimo amico Philip Jones (consulente alla Dalla Rosa Gallery di Clerkenwell), nell'ambiente piu' raccolto di Annely Juda Fine Art i colori di Hockney sembrano ancora piu' vibranti.

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Annely Juda Fine Art, giugno 2014.
Mostra di David Hockney.

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martedì 24 giugno 2014

L'evanescente natura delle cose

I don’t know why we long so for permanence, why the fleeting nature of things so disturbs. With futility, we cling to the old wallet long after it has fallen apart. We visit and revisit the old neighborhood where we grew up, searching for the remembered grove of trees and the little fence.

We clutch our old photographs. In our churches and synagogues and mosques, we pray to the everlasting and eternal. Yet, in every nook and cranny, nature screams at the top of her lungs that nothing lasts, that it is all passing away.

All that we see around us, including our own bodies, is shifting and evaporating and one day will be gone. Where are the one billion people who lived and breathed in the year 1800, only two short centuries ago?


ALAN LIGHTMAN
The accidental Universe

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Look Mom No Hands, giugno 2014.
Visto che l'ho appena citato.

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Timber Yard, giugno 2014.
Il caffe' si serve proprio come fanno in questo caffe' che si trova dalle parti dell'incrocio tra Old Street e Central Street (scoperto perche' oggi Look Mom No Hands ha chiuso a meta' pomeriggio): con lo zucchero di canna, una bottiglietta di latte tiepido, una bottiglia (rigorosamente di vetro) di acqua del rubinetto e un bicchiere. Tutto senza dover chiedere.

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Kate MacGarry Gallery, giugno 2014.
Mostra di Eustachy Kossakowski e Goshka Macuga.

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domenica 22 giugno 2014

Bob Dylan sulla scrittura

My songs aren't dreams. They're more of a responsive nature…

To me, when you need them, they appear. Your life doesn't have to be in turmoil to write a song like that but you need to be outside of it. That's why a lot of people, me myself included, write songs when one form or another of society has rejected you. So that you can truly write about it from the outside. 


Someone who's never been out there can only imagine it as anything, really.

Da Songwriters on songwriting, via Brain Pickings.

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Lev Tolstoy sulla disperazione esistenziale e sulle strategie per contrastarla

I found that for people of my circle there were four ways out of the terrible position in which we are all placed. The first was that of ignorance. It consists in not knowing, not understanding, that life is an evil and an absurdity. 

From [people of this sort] I had nothing to learn – one cannot cease to know what one does know.

The second way out is epicureanism. It consists, while knowing the hopelessness of life, in making use meanwhile of the advantages one has, disregarding the dragon and the mice, and licking the honey in the best way, especially if there is much of it within reach… 


That is the way in which the majority of people of our circle make life possible for themselves. Their circumstances furnish them with more of welfare than of hardship, and their moral dullness makes it possible for them to forget that the advantage of their position is accidental … and that the accident that has today made me a Solomon may tomorrow make me a Solomon's slave. 

The dullness of these people's imagination enables them to forget the things that gave Buddha no peace – the inevitability of sickness, old age, and death, which today or tomorrow will destroy all these pleasures.

The third escape is that of strength and energy. It consists in destroying life, when one has understood that it is an evil and an absurdity. A few exceptionally strong and consistent people act so. Having understood the stupidity of the joke that has been played on them, and having understood that it is better to be dead than to be alive, and that it is best of all not to exist, they act accordingly and promptly end this stupid joke, since there are means: a rope round one's neck, water, a knife to stick into one's heart, or the trains on the railways; and the number of those of our circle who act in this way becomes greater and greater, and for the most part they act so at the best time of their life, when the strength of their mind is in full bloom and few habits degrading to the mind have as yet been acquired…

The fourth way out is that of weakness. It consists in seeing the truth of the situation and yet clinging to life, knowing in advance that nothing can come of it. People of this kind know that death is better than life, but not having the strength to act rationally – to end the deception quickly and kill themselves – they seem to wait for something. 


This is the escape of weakness, for if I know what is best and it is within my power, why not yield to what is best? … The fourth way was to live like Solomon and Schopenhauer – knowing that life is a stupid joke played upon us, and still to go on living, washing oneself, dressing, dining, talking, and even writing books. 

This was to me repulsive and tormenting, but I remained in that position.

Da Confession, via Brain Pickings.

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venerdì 20 giugno 2014

Galleria Carla Sozzani, giugno 2014.
Mostra di Christopher Makos: Jean Michel Basquiat, Keith Haring.

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Galleria Carla Sozzani, giugno 2014.
Mostra di Christopher Makos: Tom Verlaine, Richard Hell, David Johansen.

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giovedì 19 giugno 2014

Castello Sforzesco, giugno 2014.
My world is upside down: Francy (sorella di Leo) il giorno del suo tredicesimo compleanno.

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Via Casale, giugno 2014.
Weekendance meets Casa Bertallot meets Prospettive Musicali.

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domenica 15 giugno 2014

Prospettive Musicali del 15 giugno 2014


NAT JOHNSON
Dog
da Neigbour of the year
? 2014

JEFFERSON AIRPLANE
The ballad of you & me & Pooneil
da After bathing at Baxter's
RCA 1967

JEFFERSON AIRPLANE
Young girl Sunday blues
da After bathing at Baxter's
RCA 1967

JEFFERSON AIRPLANE
Wild tyme
da After bathing at Baxter's
RCA 1967

ST. VINCENT
Rattlesnake
da S/ T
Loma Vista/ Republic 2013

ELLIS ISLAND SOUND
Nairobi/ Koln
da Regions
Village Green 2014.

Dopo il GR:

BEN WATT
Forget
da Hendra
Unmade Road 2014

JESCA HOOP
Murder of birds
da Undress
Last Laugh 2014

JESCA HOOP
Whispering light
da Undress
Last Laugh 2014

BOB DYLAN
Girl from the North country
da The freewheelin' Bob Dylan
Columbia 1963

BOB DYLAN
Masters of war
da The freewheelin' Bob Dylan
Columbia 1963

BOB DYLAN
A hard rain's a-gonna fall
da The freewheelin' Bob Dylan
Columbia 1963

BOB DYLAN
Bob Dylan's dream
da The freewheelin' Bob Dylan
Columbia 1963

BOB DYLAN
Talking world war III blues
da The freewheelin' Bob Dylan
Columbia 1963

BOB DYLAN
Corrina, Corrina
da The freewheelin' Bob Dylan
Columbia 1963

JEFFERSON AIRPLANE
Rejoyce
da After bathing at Baxter's
RCA 1967.

Prospettive Musicali va in onda tutte le domeniche alle 22.00 a Radio Popolare Milano, Radio Wave International, Radio Popolare Verona, Radio Popolare Salento e sul web.

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venerdì 13 giugno 2014

Anteprima Prospettive Musicali

A Radio Popolare, domenica 15 giugno alle 22.

Prospettive Musicali va in onda tutte le domeniche alle 22.00 a Radio Popolare Milano, Radio Wave International, Radio Popolare Verona, Radio Popolare Salento e sul web.


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martedì 10 giugno 2014

Feltrinelli Duomo, giugno 2014. Pippo Civati, che mi e' stato presentato ieri sera dal nostro comune amico Danilo De Biasio che lo ha intervistato (prima di preparare la sua leggendaria pasta al pesto, la migliore da questa parte di Genova). Piu' simpatico di come mi aspettassi, estremamente alla mano (e' pur sempre l'onorevole Civati), ma dopo avere parlato un po' con lui mi resta l'impressione di indecisione gia' espressa in questo blog.

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Naviglio Grande, giugno 2014. Ritorno a casa in piena notte con imprevisto, chiave del portone cambiata dall'ultima volta che sono stato a Milano. Grazie a Riccardo del 65MQ, senza il quale avrei passato la notte sull'Alzaia, e al sempre delizioso Howie B. con il quale mi sono intrattenuto (mentre Riccardo cercava la chiave del retro del locale) 15 anni dopo che lo intervistai per la radio.

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Dani Dayan (ex-presidente del Consiglio di Giudea, Samaria e Gaza) su una proposta di convivenza pacifica tra Israeliani e Palestinesi

Israelis must let go of the trauma of the Second Intifada that terrorized them between 2000 and 2005. They can’t go on living under psychological siege while imposing sweeping, burdensome restrictions on the Palestinians because of heinous acts of terror perpetrated a decade ago.

The security barrier separating Judea and Samaria from the rest of Israel should ultimately be dismantled and Palestinians should enjoy complete freedom of movement and be able to re-enter the Israeli job market. 


There’s no reason Israel should import thousands of foreign workers while so many Palestinians among us struggle to earn a living. Palestinians need to return to Israeli cities, and not only as blue-collar workers. 

Palestinian academics should be included in Israel’s advanced industries: an engineer from Ramallah should be able to work in Tel Aviv, and a Palestinian doctor treating patients in an Israeli hospital should not be a rare sight.

Barriers, checkpoints and military restrictions on movement must be lifted, and all Jews and Palestinians should be allowed to move freely. Palestinians should be allowed full entry into Jewish towns in Judea and Samaria and to cross the Green Line, and vice versa; the gates in the security barrier could be opened regularly as a preliminary phase before it is completely dismantled and removed.

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mercoledì 4 giugno 2014

David Graeber (professore di antropologia alla London School of Economics) sulla necessita' di staccare la spina al capitalismo

The 1% are not about to expropriate themselves, even if asked nicely. And they have spent the past 30 years creating a lock on media and politics to ensure no one will do so through electoral means.

Since no one in their right mind would wish to revive anything like the Soviet Union, we are not going to see anything like the mid-century social democracy created to combat it either. If we want an alternative to stagnation, impoverishment and ecological devastation, we're just going to have to figure out a way to unplug the machine and start again.


Dal Guardian.

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martedì 3 giugno 2014

Wilkinson Gallery, maggio 2014. Mostra di Ketty La Rocca. Un'artista che inizio' come poetessa e aggiunse immagini quando le parole non bastavano. Le sue Riduzioni (trasformazioni di fotografie ritagliate da riviste, che tanto avrebbero influenzato Linder Sterling e un po' tutto il linguaggio grafico situazionista del punk) sono in mostra in Vyner Street fino al 29 giugno.

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Wilkinson Gallery, maggio 2014. Mostra di Ketty La Rocca.

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lunedì 2 giugno 2014

Alan Lightman sulla bellezza e la brevita' delle nostre vite

If against our wishes and hopes, we are stuck with mortality, does mortality grant a beauty and grandeur all its own? Even though we struggle and howl against the brief flash of our lives, might we find something majestic in that brevity

Could there be a preciousness and value to existence stemming from the very fact of its temporary duration? And I think of the night-blooming cereus, a plant that looks like a leathery weed most of the year. 

But for one night each summer its flower opens to reveal silky white petals, which encircle yellow lacelike threads, and another whole flower like a tiny sea anemone within the outer flower. By morning, the flower has shriveled. 

One night of the year, as delicate and fleeting as a life in the universe.

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Carl Freedman Gallery, maggio 2014. Una delle mie gallerie preferite di Shoreditch sta dedicando una personale a un'artista londinese che mi piace molto e che ha recentemente partecipato a questo group show.

Trovo interessante come Catherine Story, principalmente considerata una pittrice, sia riuscita a costruire un linguaggio visuale geometrico e contemporaneamente espressivo, che si traduce bene anche nella scultura. Fino al 28 giugno.

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Carl Freedman Gallery, maggio 2014. Mostra di Catherine Story.

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